пʼятницю, 29 лютого 2008 р.

Icons on glass XIX-XX st. - Ікони на склі XIX-XX ст.

"Трансформація української ікони на склі у ХІХ-ХХ сторіччях: Гуцульщина, Покуття, Буковина"
Мої улюблені ікони на склі, дослідженню яких я присвятила багато часу... Окрім українських натрапила на багато цікавого матеріалу про румунську, польську, чеську ікону на склі. Про що розповім у подальших постах.

Виготовлення ікон на склі має давні традиції, а своїм корінням воно сягає часів Візантії та Риму. В Україні, на відміну від Західної Європи, цей жанр народного мистецтва був освоєний порівняно недавно – у другій половині ХVIII ст. Найчастіше ікони на склі зустрічались на Покутті, Буковині, Закарпатті, у деяких районах Галичини, на Волині.

Св. Параскева і св. Юрій. Гуцульщина, кін. ХІХ ст. Приватна збірка.


Розп'яття і Воздвиження. Буковина, поч. ХХ ст. Приватна збірка.

Народні митці зображали не лише святих, Богородицю чи Христа, але й різноманітні сценки з народного життя. Найрозповсюдженіші сюжети - це Св. Миколай, Юрій на коні, проїзд пророка Іллі небом, Параскева П'ятниця, Варвара, Катерина, Покрова Богородиці, Притча про багатія та убогого Лазаря. Ікони в народі називали "богами", а покуть, куди їх становили, прибираючи рушниками й квітами, звали "богівкою".

Малювали таки ікони не ченці, а прості селяни. У селі завжди зустрічаються художньо обдаровані люди, що їх спільнота вважає за митців. Технологія створення ікон на склі була дуже простою, а тому її можна було вивчити. Інколи на склі навіть не малювали, а просто наклеювали певну репродукцію. Секрети скляних ікон наслідувалися від батька до сина, адже це було сімейною справою. Подекуди статури, обличчя святих малювали чоловіки, а жінки та діти дописували тло, квіти, вбрання.

Почасти скляні ікони купували у крамницях, приносили такого "бога" до хати, ставили на "богівку", і згодом ікона ставала дорогою, намоленою річчю, оберегом домівки.

У післявоєнний період ХХ ст. - ікона на склі зустрічаєтсья також на Полтавщині.

Найвідомішим самодіяльним художником, який створив унікальний, майстерний скляний іконопис, є Іван Сколоздра з Львівщини. Багато і професійних митців працювали у цій царині. Мистецькі засоби ікони на склі намагалися відродити львівські художники Ярослава Музика та Маргарита Сельска, керамік Роман Петрук, ужгородська мисткиня Надія Кирилова, на Гуцульщині працював майстер Петро Столащук. У Львівському краю художник Тарас Лозинський сробив з скла навіть цілий іконостас.

Немає коментарів: